tisdag 11 juli 2017

Portföljrapport Q2


Portföljen har underpresterat index under Q2 vilket till stor del beror på IT-sektorns fall som påbörjades i början av juni. Apple har gått -4,5%, Alphabet har tappat -3,7% och Activision Blizzard har tappat strax över -1% sen första juni. Även portföljens nykomling, en ETF nischad mot cyber security, har tappat -4,3% sen jag köpte in mig. Om detta är början av en längre nedgång eller bara en tillfällig hacka är omöjligt att svara på. På ett par års tidshorisont känner jag mig dock mycket bekväm med att äga dessa bolagen samt ETF:en, jag säljer inget utan fyller bara på varje månad precis som vanligt.

Jag har läst många aktierelaterade böcker de senaste åren och just nu är jag mitt i "Köp billigt Sälj dyrt" av Mattias Eriksson. Den är intressant men ganska svårläst, med många uttryck och begrepp som inte förklaras tillräckligt pedagogiskt. Det som är kul med boken är att den faktiskt går in rejält på djupet i hur aktievärdering går till. Första halvan av boken är mer generell kring aktier och vad man ska kolla på för att undvika svaga balansräkningar och liknande. Andra halvan är en riktig genomkörare av kassaflödesanalys och värdering av kassaflöden, som görs genom ett antal formler och antaganden. Kort o gott handlar det om att prognostisera framtida kassaflöden och diskontera dessa till ett nuvärde, vilket då blir aktiens "riktiga värde" utifrån de antaganden som gjorts i formlerna.

Aktievärdering på detta sättet är mer avancerat än något jag satt mig in i tidigare och är därför riktigt spännande! När jag läst ut boken ska jag lägga ihop ett stort excel-ark och försöka mig på en aktievärdering enligt bokens modell. Förhoppningsvis kan detta ta mig till "nästa nivå" och ge mig en edge mot marknaden! Marknaden är INTE effektiv och detta måste utnyttjas av investerare om man vill ha en chans mot indexfonderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar